Jak probíhá výroba webových stránek a internetových aplikací

checklist

Chcete-li začít na internetu vydělávat, musíte znát alespoň základní postupy a doporučení. Vyhnete se tak typickým problémům, které výrobu a provozování webových stránek může provázet.

DEFINICE CÍLE

Dříve než poptáte výrobu webu, dříve než si zaregistrujete doménu, dříve než objednáte webhosting, musíte mít jasno v tom, co přesně chcete. Tomuto faktu se podřizují všechny následující kroky.

  • Chcete mít plnou kontrolu nad obsahem a web aktualizovat sami?
    Webové stránky jsou většinou vyrobeny v tzv. CMS (redakčním) systému. Ten umožňuje vkládání obsahu do webu i ne-programátorům. Je třeba ale počítat s časovou investicí při učení a rovněž s méně kvalitním výsledkem, v případě složitějšího obsahu. Bude poznat, že ve správě obsahu nejste profesionál. Na druhou stranu vám toto řešení může ušetřit čas během čekání na reakci webmastera a peníze za jeho službu.
  • Potřebujete každodenní okamžitou profesionální aktualizaci obsahu z informací zasílaných e-mailem?
    Weby na vyšší úrovni vyžadují profesionálně vysázený obsah. Zejména pokud se jedná o různorodé požadavky. Pokud potřebujete přidávat krátké aktuality nebo aktualizovat zboží, vystačíte si určitě sami. Pokud ovšem potřebujete reagovat na vysoké nároky trhu a webovou prezentaci vyčnívat z konkurence, stoji za zvážení profesionální správa obsahu. Vyjde vás sice o něco dráž, ale dosáhnete lepších výsledků a ušetříte čas, který můžete věnovat managementu, marketingu atd.
  • Chcete být nezávislý na firmě, která webové stránky vyrobí?
    Není nic horšího, než do výroby webových stránek investovat peníze a zjistit, že vybraný dodavatel opakovaně neplní své úkoly, neustále zvyšuje ceny a znemožňuje vám jeho výměnu např. licenčními podmínkami. Většinou situace dopadne tak, že si nový web musíte kompletně nechat zpracovat znovu jinde. Proto je výhodné si tyto podmínky určit dopředu a web nechat vyrobit nad nezávislým tzv. open source řešením, se kterým kdykoli můžete správu přenechat jinému dodavateli. V souvislosti s tím je výhodné investovat i do tvorby dokumentace. Obvykle ta totiž chybí a přechod k novému dodavateli je o něco komplikovanější.
  • Chcete prostřednictvím výroby webových stránek zvýšit prodej nebo jen povědomí o značce?
    Je-li hlavním cílem výroby webu ziskovost, je nezbytné zaměřit se v investicích jen na podstatné věci. Např. většinou není nutné vytvářet nový unikátní grafický design, ale můžete použit šablonu upravenou k vaší spokojenosti a ušetřené peníze raději investovat např. do propracování nákupního procesu (tzv. UX – User Experience) nebo marketingu. Pokud potřebujete šířit povědomí o značce, jedná se o dlouhodobou investici a spíše se musíte zaměřit na detaily prezentace.
  • Kolik do webu chcete investovat jednorázově a kolik průběžně?
    Před zahájením výroby webů musíte mít jasnou představu o rozpočtu. Tuto představu pak můžete upřesnit po obdržení nabídek od dodavatelů. Obvykle jsou zákazníci překvapení velkým rozpětím cen, které se klidně můžou lišit i o několik řádů. Např. rozmezí 10 000 – 200 000 Kč v nejlevnější a nejdražší nabíce není žádnou výjimkou. Kterou nabídku vyberete je jen na vás. Nejsprávnější volbou bývá zlatá střední cesta, ovšem za předpokladu, že jste poptávku správně formulovali. Zároveň není úspěšná strategie sepsat dokument, ten rozeslat do 20 firem a na základě tohoto vybrat dodavatele. Vždy je dobrá strategie zvolit např. 3 adepty a s těmi projekt prodiskutovat. Čím více se poznáte a porozumíte si, tím spíše celý projekt dopadne dobře.

REGISTRACE DOMÉNY

Registrovat doménu dnes zvládne většina lidí. Proto není vhodné tuto aktivitu přenechávat na dodavateli výroby webových stránek. Zejména důležité je uvedení Vás či Vaší firmy jako majitele domény a uvedení vašich kontaktní údajů nutných pro autorizaci při provádění změn u domény.

OBSAH WEBOVÝCH STRÁNEK

Ještě před zahájením výběrového řízení potřebujete představu o rozsahu webové prezentace. Počet stránek nebo položek zboží, počet aktualit, realizovaných projektů atd. Před zahájením výroby webu pak musíte mít jasno, jaké texty na web umístíte. Výrobu textů lze zajistit externě – tzv. copywriting, co ale potřebujete, je alespoň bodově rozvržený obsah napříč celou prezentaci. Pokud dokážete zajistit obsah webu ještě před jeho výrobou, ušetříte spoustu času a peněz a zabezpečíte si fakt, že jednotlivé prvky na webu budou rozmístěny optimálně.